پبده و پبدنی و نگاهی تازه به فرهنگ بختیاری

نگاره ای تاریخی از مشروطه خواهان بختیاری

برای دیدن نگاره اینجا کلیک کنید

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱:٠٤ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۱ امرداد ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

ابزار موسیقی مردم ناپیشه کار (آماتور)بختیاری

برای خواندن نوشته، اینجا کلیک کنید.

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱:٤٥ ‎ب.ظ ; جمعه ۳٠ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

کلو kolo (ملخ)

آشکار سازی(توضیح) و روشن نمایی گن(معنی) تارپای(حشره ی) کُلُه(ملخ)

تبار بختیاری به تارپای ملخ«کله koloh» یا «کلوkolo» می گویند. در گویش این تبار کمتر واج «ه» بازگویی می شود به همین گونه واج «ه» در واژه ی «کله» را یا واگویی نمی کنند یا بدون آوا(غیرملفوظ)باز می نمایانند.

«کلو» به بیماری خوره(جذام) گفته می شود؛ در زبان پارسی این واژه با دو آوای«kola» و «koleh» هست و در فرهنگ لغات دهخدا و معین نیز به گن و روشن نمایی بیماری خوره آمده است.

هنگامی که ملخ به کشتزارها یورش می آورد، هرآنچه سبزینه و گیاه در سر راهشان بود خورده و نابود می کردند. کار نابودی ملخ مانند خوره می مانست که گوشت بدن را خورده و نابود می سازد. بنابراین این تارپا را به کارگزار بیماری خوره همانند دانستند و نام این تارپا را کله یا کلو(خوره) نامیدند.

 

 

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۳:٠٢ ‎ق.ظ ; جمعه ۳٠ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

ترمزد (termezd) و آشکارسازی(توضیح) در باره ی آن

(در این نگارش کوشش کردم که از واژگان پارسی بهره بگیرم. بی گمان بیشتر دوستان آشنایی با واژگان نوشته شده را دارند)

    بختیاری ها برای پیشبرد بهینه و آسان کارهای دامپروری و کشاورزی از نیروی

ادامه مطلب
نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱٢:٥٢ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢۸ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

نگاره ی(تصویر) مردانی از تبار پبدنی

برای دیدن نگاره ها، لطفا بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب
نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ٩:۳٠ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ٢٧ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

گویش بختیاری را گوش بداریم

ترمزد(termezd) یک واژه ی بختیاری است، برای چه(یعنی چه)؟ کاربرد آن در باره ی چیست؟

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ٥:۳٠ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٢٦ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

سوگند پیر چلوله در بختیاری ( قسم پیر چُلوله ( pir choloole

مردم بختیاری مردمانی باورمند ، رو راست و ساده و بی آلایش اند اما بیشتر سالخوردگان ای تبار بسیار سوگند یاد می کنند و در گفتمان خود با هر گفتار، سوگندی بر زبان می آورند . این بدان معنا نیست که مردم بختیاری گرامش مقدسات را در‌ دید نمی گرفتند چه 

ادامه مطلب
نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ٤:٥٤ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٢٦ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

تکمیل اسامی فرزندان النقی در تبارنامه ی (شجره نامه) رمدان، تبار پبدنی

تبار نامه ی رمدان که در سال 1372 گردآوری و تنظیم شد، برخی اسامی فامیل در زیر مجموعه های فرزندان، به دلیل پراکندگی و بی اطلاعی از اسامی و سکونتگاه های فرزندان و نوه و نتیجه آنها ناتمام ماند. یکی از این دسته فرزندان، اولاد النقی رمدان بودند که تنها از نام

ادامه مطلب
نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ٩:٠٦ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٢٥ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

تصاویری از عبده محمد للری دلباخته ی معروف بختیاری

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱۱:۳٠ ‎ب.ظ ; جمعه ٢۳ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

پوشاک، زیرانداز و رو انداز مورد استفاده در گذشته ی بختیاری

از شما همتباران گرامی درخواست یاری می شود، پوشاک مردم بختیاری و زیرانداز و رواندازهای رایج و مورد استفاده درگذشته را نام ببرید تا در اختیار نسل حال و آینده قرار دهیم و آنها را بیشتر و بهتر با دست بافته ها و شیوه ی زندگی آنها آشنا سازیم.  

پوشش زنان بختیاری

پوشش مردان بختیاری

رو انداز

زیر انداز

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ٧:۱٠ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

زاد روز رهاننده ی بشریت خجسته باد

زاد روز رهاننده ی بشریت خجسته باد

 

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱۱:٠٢ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٤ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

تصویر سند ملکی قدیمی در بختیاری

سند زیر بر گرفته از کتاب در دست تدوین «از پوده تا پبده» است.

«انتقال یافت از جانب آعالی ابن مرحوم آنادعلی پودنی من طایفه ی بابادی کله به سوی آصلات و اخوان ولدان مرحوم آسهنعلی(صحنعلی) من طایفه.

 همگی، تمامی، موازی نیم شعیر (نیم جو) از جمله ی هفت دانک (دانگ) و نیم 

 

ادامه مطلب
نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱:٢٤ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

کُویر((kovir) بخشی از فرهنگ و هنر مردم بختیاری

کویر بخشی از فرهنگ و هنر قوم بختیاری است که توسط هوشمندان با درایت و بزرگان فرهیخته ی این قوم برای پند و اندرز و تربیت فرزندان و آیندگان و سرگرمی و شادمانی ساخته و پرداخته شده است. افراد خوش فکر و هنرمند و زیرک و  با هوش هر نسل با یاد آوری و بیان آن، ضمن برپایی محافل سرگرمی، به آموزش اخلاق و برنامه های زندگی ساز مردم خود می پرداختند.

کویر را نباید با واژه ی تهمره (tahmere)اشتباه گرفت، کویر و تهمره هر دو از 

ادامه مطلب
نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ٧:٥٢ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱٢ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

از اسب افتاده از اصل افتاده نیست!(بخش نخست)

نوشته از رامین طهماسبی راکی

یکی دو هفته ی پیش دم دمای غروب تلفن همراهم زنگ زد گوشی رو برداشتم و هرچی گفتم : بفرمایید، بفرمایید، جوابی نشنیدم. گوشی رو گذاشتم رو میز و به عیال گفتم: این گوشی هم مثل من عمر خودشو کرده اگه این اضافه حقوقا رو دادن باید یه 

ادامه مطلب
نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱:٥٦ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٧ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

گویش بختیاری را گوش بداریم! (فردشک چیست؟)

 با واژه ی فردشک (ferdeshk) در گویش بختیاری آشنا هستید؟ این واژه ی ترکیبی در نامیدن چه چیزی بکار برده می شود؟

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱:٥٦ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٥ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

توضیحی بر واژه ی دشکه

دشکه در گویش بختیاری به نخ باریک و ظریفی  گفته می شود که در دوزندگی پوشاک از آن استفاده می کنند. در فارسی به آن دشکی(deshki)گفته می شد و به دوکی که از پیچیده شدن رشته ی نخ به دور آن که به صورت بیضی شکل در آمده باشد نیز خوانده شده است. در لغت نامه ی دهخدا، دشکی آمده و آن را ریسمان خامی که زنان ریسند و بر دوک پیچند معنی شده است.

 

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ٢:٢۸ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٥ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

پیام همتبار ارجمند از کشور سوئد در باره پیامک های ناپسند

   جناب آقای عبدالهی و آقای رامین طهماسبی عزیز! ضمن تشکر از تمامی زحمات شما و تشکر از مطالب زیبای شما آقای عبدالهی و همچنین آقای رامین طهماسبی باید عرض کنم که متاسفانه دامنه این پیامک ها تا خارج از کشور هم کشیده شده و متاسفانه در اینجا هم چنین چیزی رواج یافته است.

   به نظر شما چه کاری از دست ما ساخته است؟ اگر به شخص فرستنده بگوییم که این پیامک ها رو نفرست میگوید از ایران برایم ارسال شده. آیا ایده خاصی دارید؟ در هر حال خواستم عرض کنم که از خواندن مطلب زیبای شما بسیار لذت بردم و تشکر میکنم شاید اینگونه مطالب تلنگری باشد برای بیداری ذهنهای خفته.

شاد  و سربلند باشید

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ٢:۱٢ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٥ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

تاگ سبز(تاگ سوز)

   در منطقه پرک و تنگ گزی و در کمرکش و دامنه کوه سله تر (salahtor)، تک درخت تاگی وجود دارد که درپای آن چشمه آبی گوارا جاری است. این تک درخت که به تاگ سبز معروف است، همیشه هم سبز نیست بلکه سبز نامیدن آن از سوی مردم به جهت باور آنان به تقدس این درخت می باشد.

   تاگ مورد احترام مردم منطقه است و در نظر آنان جایگاهی مقدس و روحانی بشمار می آید. مردم معتقدند که محل رویش این درخت قدمگاه و گذرگاه یکی ازاصحاب ائمه اطهاراست. نظرات و باورهای دیگری نیز هست که تنها از دیدگاه مردم معتقد مورد پذیرش است.

    در مورد اثبات این نظر و رای هیچ سند و یا روایت و منبع موثق و مکتوبی وجود ندارد. ستایش درخت و یا هر جسمی و یا موجودی از نظر دین مقدس اسلام مترود و شرک محسوب می گردد. اما مردم توسل و تکریم به این مکان را تنها به عنوان یک نظرگاه و یا قدمگاه اشخاص مقدس مد نظر داشته و صرفا درخت پرستی و خرافه گرایی را مد نظر ندارند. قداست این درخت برای مردم تا جایی است که آنها به زیارت آن می روند و برخی نیز حاجت خویش را از این درخت تاگ درخواست می کنند و به آن سوگند هم یاد می کنند.

   طی کردن شیب تند دامنه کوه سله تر و بالا رفتن از آن سخت و طاقت فرساست اما مردم باورمند با تحمل این مسیر سخت و دشوار کوه، در کنار این درخت و چشمه سار آن اتراق کرده نذر خویش را ادا می کنند و به نشانه نیاز و حاجت تکه پارچه ای بر شاخه آن می بندند و نماز حاجت را از بلندای کوه که مشرف بر پهن دشت پرک و تنگ گزی، دشت لاله و  دیمه و شوراب کوهرنگ بختیاری  و رود پرجاری زاینده رود و زردکوه سرافراشته است به جا می آورند.    از کنار تاگ سبز، کوه سپید و سر به فلک کشیده زردکوه، سربلند و زیبا، مغرور و پا برجا  به زیبایی هر چه تمامتر و غیر قابل وصف دیدنی است.

   در چند سالی اخیر افرادی خیر و دوستدار این تک درخت زیبا و سرسبز در دامنه کوه سله تر، با تقبل هزینه اقدام به جاده ای تا نزدیکی درخت تاگ نمودند که فقط اتومبیل های کمک دار می توانند از شیب تند آن بالا بروند. باورمندان و دوستداران این درخت برای رفاه بازدیدکنندگان و زائرین، اقدام به خرید و تهیه وسایل رفاهی و خوراک پزی، از قبیل موکت و زیر انداز و ظروف کرده و تعداد سجاده نماز کرده و در محل قرار داده اند.

     باور وعقیده ی مردم مورد احترام است؛ تأیید و یا رد باور مردم در صلاحیت نگارنده نیست. اما هنگامی که مردم به زیارت تک درخت تاگ را می بینیم که در کنار آن سجاده نماز را می گسترانند و رو به قبله، با خداوند یگانه و معبود خویش راز نیاز می کنند، هیچ شک و تردیدی را باقی نمی گذارد که درخت معبود آنان نیست بلکه تک درخت تاگ جایگاهی زیبایی است برای عبادت خداوند در بلندای کوهی بلند و در فضایی روحانی برای راز و نیاز با خالق بی نیاز خویش.

   شاید شعر موسی و شبان حضرت مولانا را مصداق خوبی است برای نتیجه گیری منطقی در مورد درخت تاگ سبز بدانیم و راز و نیاز مردم را با زبان خویش و در جایگاهی خاص خویش محترم بشماریم.

 

 

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱:۳۳ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٤ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

دا به دهدرس گد: یو چنه ...

دا به دهدرس گد: دهدر هم هو چنه به گیل مینات بستیه؟

دهدر گد: یو کلیته هورجینمه.

داس گد: په سیچه در هورجینته قلف اکنی؟ مر چه منه هورجینت داری؟

دهدر گد: هم هونه که منه نفته هورجینت بهدار کردیه و اگوی یو ز بووته!

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱:۳٠ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٤ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

گویش بختیاری را گوش بداریم

در گویش بختیاری به چه چیزی دشکه dashke یا deshka می گویند؟

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ۱٢:٥٧ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٤ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

شما چه پیامک زیبای فرهنگی و سازنده بختیاری دارید؟

 برای پیشگیری از انتشار پیامک های ناپسند و توهین آمیز بیاییم پیامک های زیبا، دلنشین و سازنده ی فرهنگی و اجتماعی تبارمان را جایگزین و به نمایش بگذاریم.شما چه پیامک زیبایی در این راستا دارید؟

نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ٦:٤٦ ‎ب.ظ ; جمعه ٢ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم

بیاییم پیامک های زیبا و سازنده بختیاری را جایگزین پیامک های ناپسند نماییم

خواستن(دوست داشتن) همس به هو وُ گاله نید، بی دُنگ بیادتم.

بیاییم به جای پیامک های ناپسند، از گفته ها و جملات زیبا به گویش بختیاری بهر ببریم.
 هم سرگرمی است و هم فرهنگ و گفتارمان را زنده نگاه خواهیم داشت. 
نویسنده : حسین عبدالهی پبدنی : ٦:٢۱ ‎ب.ظ ; جمعه ٢ تیر ۱۳٩۱
Comments نظرات () لینک دائم